reklama

Ako ostať anonymný v diskusiách na Internete

Premiér Pellegrini sa nechal počuť že zakáže anonymné diskusie na Internete. Rakúšania sa snažia o to isté, a iné krajiny nie sú ďaleko za nimi. Internet je však príliš otvorený aby ho politici mohli tak ľahko ovládnuť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Osobne som voči anonymite v diskusiách ambivalentný. Väčšinou používam moje meno a tam kde nie, mám v profile odkaz na môj kontakt. Tak ako starnem mám čoraz menej kontroverzné názory, a tak sa nebojím dôsledkov mojich vyjadrení. Ale sú ešte stále ľudia, ktorí sa boja otvorene povedať čo si myslia. Možno sú ich názory spoločensky neprípustné a možno dokonca nelegálne, ale podľa mňa by mali mať možnosť svoj názor vyjadriť. Ja mám zase možnosť si o nich podľa ich názorov (a užívateľských mien) myslieť svoje, prípadne ich úplne ignorovať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo mi však vadí sú rôzne reštrikcie na vyjadrenie svojho názoru. Napríklad viacero slovenských médií, ako napríklad Pravda a Aktuality, si podmieňujú vytvorenie konta telefónnym číslom. (Toto sa mohlo zmeniť po zavedení GDPR; neskontroloval som si to za posledných pár rokov.) Iné médiá, na Slovensku napríklad SME, nedovolia viac ako tri príspevky denne ak si človek nepriplatí. A ďalšie spravodajské portály ktoré navštevujem zrušili užívateľské kontá úplne a prihlásenie nahradili účtom na Facekooku alebo Twitteri. A to už nevravím o tých stránkach, ktoré zrušili diskusie úplne.

Samozrejme, všetky tieto médiá majú plné právo robiť so svojimi servermi čo chcú. Ale čo ak diskusia nie je na ich serveroch ale niekde inde? Metód je niekoľko. Snáď najznámejší spôsob je otvoriť diskusiu o nejakom článku na všeobecných diskusných fórach. To sa deje napríklad na stránke Reddit, kde ľudia na slovenskej sekcii odkazujú na články v slovenských médiách niekoľkokrát do týždňa a diskutujú o nich.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najnovšie sa k tejto metóde pridal nový spôsob, kde čitatelia môžu diskutovať o článkoch bez toho aby z pôvodnej stránky museli odísť. Volá sa Dissenter. Ide o malý program, rozšírenie prehliadača ako Google Chrome alebo Mozilla Firefox. Tento program vám dá do pravého horného rohu ikonku. Ak kliknete na túto ikonku, môžete si prečítať ich komentáre užívateľov Dissentera na stránku na ktgorej sa nachádzate, alebo napísať vlastné príspevky. Tieto sú uložené na serveroch firmy Gab.ai, teda mimo dosah majiteľov stránok, o ktorých sa bavíte, a teda nespôsobujú im žiadne zvýšené náklady na uloženie a transmisiu týchto príspevkov. Na vytvorenie konta stačí akýkoľvek e-mail, užívateľské meno a heslo, a teda sa dá použiť bez väčších reštrikcií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Dissenter diskusia k článku na stránke msn.com, ktorá neumožňuje diskusiu.
Dissenter diskusia k článku na stránke msn.com, ktorá neumožňuje diskusiu. 

Tento program by ste však márne hľadali na portáli Googlu alebo Mozilly pre rozšírenia ich prehliadačov. Dissenter, ako aj Gab.ai, sú totiž persona non grata pre súčasný kartel sociálnych médií. Gab.ai vznikol ako náhrada pre Twitter, keď Twitter začal rušiť účty rôznym extrémistom. Tí sa preto presunuli na Gab, a diskusie tam boli horšie ako v krčme štvrtej cenovej skupiny po dvoch rundách pálenky zadarmo. Časy sa však menia. Twitter aj Facebook začali obmedzovať alebo priamo rušiť účty politicky aktívnych užívateľov; napríklad kandidátov opozície v miestnych a Európskych voľbách v Británii, Dánsku a Španielsku. Postupne sa presúva na Gab.ai dosť vplyvných ľudí na to, aby predstavoval hrozbu pre súčasnú vlnu sociálnych médií. A práve preto sa veľké médiá snažia zahladiť všetky stopy jeho existencie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zatiaľ som nezačal písať príspevky na Dissenter (aj preto lebo firemný firewall mi nedovoľuje prihlásiť sa do ich systému), ale často čítam reakcie na články. Nájde sa množstvo príspevkov ktoré nedávajú zmysel lebo ich gramatika alebo duševný stav ich autora sú katastrofálne. Ale príspevky, ktoré zvyknú byť najvyššie vyhodnotené a teda na vrchu, sú často zaujímavé a ponúkajú nové náhľady na témy na ktoré reagujú. Už len preto sa oplatí tento program nainštalovať. Zatiaľ však márne budete hľadať reakcie k slovenským médiám. V čase písania tohto článku som nenašiel ani jeden komentár. Ak však budú vlády a tradičné média naďalej uťahovať podmienky na komentáre k článkom, aj toto sa zmení.

Dissenter nájdete na stiahnutie na stránke dissenter.com. Stránka má stručný a veľmi jednoduchý návod na to ako ho nainštalovať. Kým sa však vráti na portály Googlu a Mozilly, bude ho však treba z času na čas manuálne aktualizovať.

Jozef Purdeš

Jozef Purdeš

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  226x

Keď som bol mladší, mal som názor na všetko. Čím viac som však toho zažil a videl, tým menej hovorím a viac počúvam. Bojím sa, že onedlho načisot onemiem... Zoznam autorových rubrík:  BiznisHyde parkZelený ostrovAmeeerikaTechnofóbiaĽudiaObrázkyHry a hračkyLen takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu