reklama

Slovenský nábytok v Írsku

...alebo ako som si radšej nakúpil nábytok na Slovensku a dal si ho doviesť, než aby som sa uspokojil s dizajnom spred 50 rokov. A ako som pri tom ušetril.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Pred niekoľkými rokmi, keď to ešte ceny dovolili, mi banka kúpila dom v Dubline. Hoci jej ho budem splácať ešte štvrť storočia, cítim sa už ako vo svojom a rozhodol som sa dom zariadiť podľa mojich predstáv. Tie sa však od tradičných Írskych veľmi líšia.

Kto by nechcel taký šarmantný gauč...
Kto by nechcel taký šarmantný gauč... (zdroj: jp)

Keď ide o bývanie, Írsko sa nikdy nezbavilo svojej staromódnosti. To, čo bolo dobré keď vyrastali ich rodičia, stačí aj pre súčasnú generáciu. A tak ešte domy zo začiatku tohto storočia majú prefukujúce okná, krby v každej miestnosti (akumulačné kachle v bytovkách ani nie 10 rokov starých) a separátne kohútiky na studenú a teplú vodu. Vnútorné dvere sa musia automaticky zatvárať, v kúpeľniach nesmú byť svetelné vypínače a okná sa otvárajú iba von. A energetické hodnotenie je medzi D a G. Našťastie posledné stavby sa už začínajú modernizovať, a tak náš dom má moderné kúrenie, a nad všetkými umývadlami iba jeden kohútik, v ktorom sa mieša studená a teplá voda. Energetické hodnotenie je A2. A tak sme si povedali, že moderný dom si zaslúži aj moderný nábytok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obývačka podľa Írskych predstáv: nepohodlná pohovka a nábytok zo zrkadlovým povrchom.
Obývačka podľa Írskych predstáv: nepohodlná pohovka a nábytok zo zrkadlovým povrchom. (zdroj: jp)

Po mesiaci chodení po obchodoch s nábytkom som však stratil ilúzie, že taký nábytok v Írsku nájdem. Ikea bola dobrá na drobnejšie doplnky a komody, ale väčší nábytok nebol dosť veľký alebo pohodlný. A tak sme si požičali auto a išli na obhliadku miestnych obchodov. Tam som zistil, že zatiaľ čo sa domy pomaly modernizujú, nábytok má k dvadsiatemu prvému storočiu ešte ďaleko. Takmer všetko čo sme našli je ťažké, nepraktické a pre našinca neskutočne škaredé. Skrine a pohovky stoja na malých nožičkách, ktoré sú moc krátke na to aby sa pod ne zmestilo čokoľvek iné ako neskutočné kvantá prachu a omrviniek. Keď sme sa pýtali na úložné priestory, väčšina predavačov na nás pozerala ako ťeľatá na nové vráta. A z tých farieb sme skoro oslepli: ťažké, tmavohnedé skrine do obývačky sme ešte tolerovali, ale zlaté alebo strakaté pohovky boli už na nás moc. A tak sme sa rozhodli pozrieť sa do slovenských obchodov pri našej najbližšej návšteve domoviny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Typické kreslá, ktoré sme našli v Írskych obchodoch s nábytkom.  Kreslo vpravo stojí viac ako celé zariadenie našej detskej alebo hosťovskej izby.
Typické kreslá, ktoré sme našli v Írskych obchodoch s nábytkom. Kreslo vpravo stojí viac ako celé zariadenie našej detskej alebo hosťovskej izby. (zdroj: jp)

Tu musím zastaviť a povedať pár slov o preprave. Nebudem ju v článku podrobne rozoberať. Medzi Slovenskom a Írskom sa pohybuje niekoľko prepravných spoločností, ktoré sa točia približne raz za mesiac. Nábytok stojí 3 Eurá za kilo. My sme väčšinou používali teraz už defunkčnú firmu Preprava Írsko a potom prešli na Naša Preprava, a s obomi sme boli plne spokojní. Na prepravu však bolo treba nájsť úložný priestor u rodiny, kým to prišli vyzdvihnúť, a potom už iba byť doma keď nám to doviezli.

Rohový gauč pre dvoch, bez rozťahovacej postele alebo úložného priestoru.  V lacnom obchode s kusovkami stojí na akcii iba 540 Euro.
Rohový gauč pre dvoch, bez rozťahovacej postele alebo úložného priestoru. V lacnom obchode s kusovkami stojí na akcii iba 540 Euro.  (zdroj: jp)

Ale naspäť k nábytku. Okrem drobností z Ikey, sme boli schopní si dať na objednávku spraviť posteľ s úložným priestorom. Zo Slovenska sme si dali doviesť rohový gauč, stenu do obývačky, válendy a knižnicu. Nakúpili sme v štyroch rôznych obchodoch, s rôznymi výsledkami. Tu sú naše skúsenosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rohový gauč, obchod Sconto

V Sconte sme si vyhliadli gauč, ktorý sa nám páčil. Keď sme sa vrátili do Írska, zistili sme že ich web stránka neponúkala kombináciu o ktorú sme mali záujem, a chýbala možnosť poskladať ju z komponentov, ktoré by sme potom kúpili. Našťastie tam bolo telefónne číslo na zákaznícku linku, na ktoré sme zavolali. A volali. A volali ešte viac. Keď po dvoch týždňoch nikto nevolal, zistili sme si priamu linku do obchodu v Nitre.

„Jéééj, to nemôžete volať na zákaznícku linku,“ povedala nám predavačka, ktorá odpovedala. „Tam vám to nikto nezdvihne. Mali ste si pýtať mobil na predavača ktorý vám v obchode poradil.“ A hneď zobrala našu objednávku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Gauč sme si objednali a zálohu zaplatili prevodom, keďže vtedy Sconto neakceptovalo platobné karty z iných krajín EÚ. Neviem, či sa to za tie dva roky zmenilo. Po niekoľkých týždňoch nám prišiel e-mail s faktúrou a oznamom že náš tovar je na sklade. Niekde v komunikácii alebo kalkulácii sa však stala chyba, a my sme uhradili presne o jedno Euro menej ako sme mali. Prešlo opäť niekoľko týždňov, a gauča nikde. Tak sme volali naspäť do Nitry.

Pracovníčka, iná ako predtým, sa čudovala že sa čudujeme: „Však ste ešte neuhradili vyfaktúrovanú sumu.“

Tak sme si všetko skontrolovali a to extra Euro uhradili. Obratom sme volali späť, že všetko je zaplatené, a spýtali sme sa prečo nás na chybu neupozornili. To vraj nebola ich povinnosť. To, koľko by gauč sedel v ich sklade kým by ho opäť rozobrali, nám nevedeli povedať.

Verdikt: V Sconte nakupovať iba osobne, a zobrať si telefónne číslo, adresu a veľkosť topánok predavačov ktorí nás budú obsluhovať. Ale radšej pozrieť najskôr niekde inde.

Válendy, internetový obchod Idea-nábytok

Do hosťovskej izby sme chceli iba jednoduché válendy s úložným priestorom. Nič drahé, ale malo by to mať záhlavie, aby sme nezašpinili steny. Válendy, ktoré nám vyhovovali, mali v obchode Idea-nábytok.sk.

Tento internetový obchod má však technológiu a skladové hospodárstvo, ktoré už boli zastaralé keď ľudstvo vynašlo abakus. Keď sme išli kupovať postele a záhlavia, mali iba postele. Záhlavia vraj neboli na sklade, ale budú o sedem dní. Tak sme objednali obe a čakali sme. O týždeň som pozrel na stránku a zistil som, že dátum na záhlavia sa posunul o ďalších sedem dní. Odvtedy som tam chodieval každý deň a čoskoro som si uvedomil, že ich web stránka má automatickú službu, ktorá na tovar, ktorý nie je na sklade, vždy posunie dátum dostupnosti na sedem dní od súčasného dátumu. (Poznámka: počas písania článku som si všimol, že teraz sa im dátum naskladnenia posúva o 30 dní namiesto siedmich.) Tak sme tam volali, a po niekoľkých pokusoch nám konečne niekto odpovedal. Nie, postele neposlali, lebo neposielajú čiastočné objednávky, a čakajú na záhlavia. Pôvodnú objednávku sme teda zrušili a objednali sme iba postele.

Dobre sme spravili. Záhlavia boli konečne na sklade o štyri mesiace neskôr, a vtedy už postele neboli. Tak sme ich dodatočne objednali. O niekoľko dní nám prišiel e-mail, že nám objednávku rušia, nakoľko záhlavia neboli na sklade. Dva dni na to nám záhlavia prišli.

Aby to nebolo až také jednoduché, tento obchod nepríjmal karty, ale ani prevody zo zahraničia, a museli sme poprosiť rodinu, aby nám tovar zaplatila.

Verdikt: Už nikdy viac. Nestojí to za tie nervy.

Stena do obývačky, Decodom

V katalógu Decodomu sme si našli stenu, ktorá sa nám páčila. Išli sme sa pozrieť do predajne. Na mieste sme si ju objednali a zaplatili (priamo v predajni naša karta fungovala). Stena došla k rodine o menej ako týždeň, a tak ako bola sme si ju dali poslať do Írska. Tovar bol výborne zabalený a prežil cestu. Zopár doplnkov nebolo na sklade, ale neskôr sme si ich vyzdvihli v inej predajni Decodomu. Tieto doplnky sa nám zmestili do kufra.

Verdikt: Mimoriadna spokojnosť, ale po skúsenosti s inými obchodmi neviem, či by som sa odvážil objednávať cez Internet.

Knižnica, výroba nábytku Castel Banská Štiavnica

Ukážkový dom, podľa ktorého sme si kúpili náš, mal v kancelárii veľmi peknú knižnicu cez celú stenu. Cena, za ktorú by nám stavebná firma postavila rovnakú stenu, však bola nehorázna. A tak som sa rozhodol navrhnúť si vlastnú stenu. Prečítal som si množstvo článkov o stavaní knižníc a naučil som sa kopec vecí, o ktorých som nikdy ani neuvažoval. Napríklad že doska by nemala byť dlhšia ako 80cm aby sa nezačala prehýbať. Nakoniec som nadizajnoval knižnicu, a takto vybavený som navštívil Castel.

Tak som sa stretol s veľmi profesionálnym prístupom. Poradili mi čo opraviť v mojom návrhu, čo by fungovalo lepšie, a nakoniec zobrali moju objednávku. O niekoľko týždňov nám prišlo 23 zásieliek o celkovej hmotnosti 210kg. Prepravnej spoločnosti slúži za česť že nič nestratili a nepoškodili.

Keď som knižnicu skladal, zistil som aké chyby som spravil. V prvom rade, navrhol som ju presne od steny k stene. Neexistovala teda možnosť ju poskladať odsunutú a potom ju len zasunúť. Toto som vo výrobe nepovedal, a tak, hoci sa niektoré diely dali poskladať samostatne, všetko sa malo dať dokopy a upevniť zo zadu. To som nemohol, a tak som ju skladal opačným postupom. Meral som aj osemkrát kým som raz vŕtal, ale nakoniec sa to podarilo. (Pre tých, čo by chceli navrhnúť aby som knižnicu položil na zem, poskladal a potom len zdvihol na miesto: zbytok kancelárie nebol dosť dlhý aby sa tam knižnica ležmo vošla.) Bol to boj, ale nakoniec som musel vyrezať iba jeden sokel. A knižnica je praktickejšia ako tá ktorú sme pôvodne chceli.

Knižnica za 5000 alebo knižnica za 1500, s spriestorom kde sa mne zmestí viac kníh a manželke viac rámov s fotkami.
Knižnica za 5000 alebo knižnica za 1500, s spriestorom kde sa mne zmestí viac kníh a manželke viac rámov s fotkami. (zdroj: jp)

Verdikt: Mimoriadna kvalita a napriek môjmu dizajnu veľmi ľahká skladačka. Všetky problémy čo som mal boli moje chyby. Ak budem ešte potrebovať nábytok na mieru zo Slovenska, pôjdem najskôr do Castel.

Stálo nás to veľa času a nervov, ale dom máme teraz zariadený tak ako sme chceli. A ušetrili sme na ňom toľko, že by nám to zaplatilo aj letenky keby sme išli domov iba pre výber nábytku. Raz do mesiaca, celý rok. Pre porovnanie, tu sú približné cenové hladiny:

Nábytok

Cena SK + preprava

Cena Írsko

Poznámka

Rohový gauč, rozťahovací s úložným priestorom

1100

2500

Ešte sme tu nenašli gauč čo by mal úložný priestor

Dve válendy

300

800

Odkladací priestor v Írsku je riešený jednou zásuvkou, ktorá zaberá iba polovicu postele. Slovenské válendy boli odklápacie.

Stena do obývačky

1200

5000

Stenové zostavy sme tu nenašli; museli by sme si kupovať jednotlivé skrinky a poličky.

Knižnica

1500

5000

 

Ceny sú veľmi približné a brali sme do úvahy iba Írske obchody. Ikea mala na miestne pomery nižšie ceny, ale nič čo by sa nám páčilo alebo by vyplnilo priestor tak ako sme chceli. V Dubline sú aj obchody s poľským nábytkom, ale kusy ktoré tam mali vystavené boli takej nízkej kvality že sme sa radšej spoľahli na dovoz zo Slovenska.

Do zariadeného domu nám chodia návštevy. Zatiaľ čo našim kamarátom z kontinentu sa nábytok tak páči že niektorí prejavili záujem aby sme niektoré kusy objednali aj im, Íri náš štýl taktne prechádzajú mlčaním. Proti gustu žiaden dišputát...

Jozef Purdeš

Jozef Purdeš

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  226x

Keď som bol mladší, mal som názor na všetko. Čím viac som však toho zažil a videl, tým menej hovorím a viac počúvam. Bojím sa, že onedlho načisot onemiem... Zoznam autorových rubrík:  BiznisHyde parkZelený ostrovAmeeerikaTechnofóbiaĽudiaObrázkyHry a hračkyLen takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu