reklama

Prečo Delta zbankrotovala?

Minulý týždeň ohlásila druhá najväčšia letecká spoločnosť na svete (v počte pasažierov) bankrot. Skončila tak ročné trápenie, keď stratila vyše šesť a pol miliardy dolárov, zvyšok svojej už aj tak naštrbenej povesti a svoju pobočku, ASA, ktorú predala za polovicu trhovej hodnoty. Príčin bankrotu je niekoľko.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Začiatkom roka som mal možnosť porozprávať sa s viceprezidentom Delty pre strategické plánovanie. Bolo to pár dní po tom, ako Delta ohlásila stratu za 2004 vo výške 5.2 miliardy dolárov. Pre porovnanie, v roku 2001 Delta stratila 1,21 miliardy, v roku 2002 1,27 miliardy a v roku 2003 773 miliónov dolárov. Spolu s prvými šiestimi mesiacmi tohto roku, Delta stratila 9,9 miliardy dolárov od roku 2001. Pre porovnanie, to je viac ako hrubý domáci produkt krajín ako Uzbekistan (s 25 miliónmi obyvateľov), Bolívia a iných.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá otázka, ktorú som položil dotyčnému viceprezidentovi bola, prečo Delta nevyhlási bankrot. Odpovedal, že najmä preto, lebo manažment vie čo robí, a od toho času by mala Delta opäť vykazovať zisky. Povedal mi, a musím priznať že celkom oprávnene, že historické ukazovatele nie sú najlepšie indície pre výsledky v budúcnosti, a že by som preto nemal hodnotiť Deltu podľa minulých strát. Minulý týždeň sa ukázalo, že nemá pravdu. Ale manažment bol iba jedným z faktorov prečo Delta dopadla tak ako dopadla; iné dôvody boli odbory, historické problémy, problémy s celým leteckým priemyslom, transformácia spôsobu kúpy leteniek, konkurencia a vonkajšie šoky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Historické problémy
Začnime pekne od začiatku. Delta, rovnako ako ostatné veľké letecké spoločnosti ktoré prežili časy keď boli regulované štátom (takzvané „legacy airlines“), mala už dlhé roky problémy s lietadlami. V súčastnosti má pod svojou kontrolou jedenásť rôznych typov lietadiel, a to iba nedávno ich mala štrnásť. Lewis Jordan, zakladateľ lacnej leteckej spoločnosti AirTran, mi povedal, že jedna z hlavných príčin prečo si jeho firma môže dovoliť ponúkať tak lacné letenky je, že majú iba jeden typ lietadiel. Toto eliminuje všetky náklady na tréning, ktoré sa môžu vyšplhať do astronomických výšok, keď má spoločnosť viac ako päť typov lietadiel. V prípade Delty je tento problém skutočne obrovský, a tak nie je divu, že ako jeden z prvých súčasných cieľov Delty je znížiť počet typov lietadiel, s ktorými lieta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odbory
Odbory sú tiež výsledkom firemnej histórie. Všetky letecké spoločnosti, ktoré prežili od sedemdesiatych rokov, majú silné odbory, kvôli ktorým majú ďaleko vyššie mzdové náklady ako firmy, ktoré začali bez odborov. Tak napríklad v Delte, firemní piloti sú druhí najlepšie platení v Amerike; dostávajú viac ako piloti Continental, American Airlines, United, Northwestern a iných firiem. To však nie je všetko. Odbory sú takisto zodpovedné za jednu z najmenej motivovaných pracovných síl v leteckom priemysle, napriek vysokým plácam. Toto má za následok že veľa ľudí, vrátane mňa, vždy hľadá alternatívy ak má letieť s Deltou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Manažment
Manažment je však tiež na vine. Nielen tým, že nebol schopný spacifikovať odbory, ale najmä tým, že predal kontrakty na palivo. Zatiaľ čo Southwest Airlines platili za barel paliva 26 dolárov, vďaka dlhodobým kontraktom, Delta platila okolo 60 dolárov. Delta predala svoje kontrakty pred dvoma rokmi, aby znížila stratu, a teraz sa jej to vypomstilo. V konečnom dôsledku bol toto snáď najväčší dôvod pre bankrot.

Konkurencia
Keď sme už pri tej konkurencii, Southwest nie je jediná spoločnosť, ktorá robí Delte problémy. Pravdepodobne najväčšia konkurencia pre Deltu je firma AirTran, ktorá tiež sídli v Atlante. Spojené štáty majú ešte niekoľko iných lacných leteckých spoločností, a jediné šťastie Delty je, že žiadna nelieta do zámoria. (Toto sa zmení o rok a pol, keď AirTran plánuje prvé zámorské lety.) Ako mi však viceprezident Delty povedal, problém nie je ani tak v konkurencii a jej nižších cenách, ako v spôsobe ako ľudia v súčasnosti kupujú letenky.

Nákup leteniek
Internet sa stal pohromou pre veľké letecké spoločnosti. Zrazu má človek možnosť porovnať si ceny všetkých letov, ktoré sú spravidla zoradené od najlacnejšieho po najdrahší. Letenka, ktorá stojí o sto dolárov viac sa spravidla ani nezobrazí na prvej stránke. Kvôli tomu sa snaží väčšina leteckých spoločností ponúkať približne rovnaké ceny, čo pri vyšších mzdových nákladoch a vyššej cene paliva znamená straty pre Deltu a iných.

Letecký priemysel
Prečo by firma vedome operovala so stratou? Pretože letecký priemysel je unikátny v tom, že ho vláda USA nikdy úplne nepustila spod kontroly. V rámci konkurenčného prostredia si vláda myslí, že treba aspoň päť veľkých leteckých spoločností, a tak vždy keď je jedna z firiem v problémoch, vláda za ňu zaplatí. Po jedenástom septembri vláda dala leteckým spoločnostiam päť miliárd dolárov za škody spôsobené zastavením leteckej premávky na niekoľko dní. A tak sa stalo, že hoci za posledných desať rokov priemerné ceny vzrástli o okolo 25% a ceny pohonných hmôt sa takmer strojnásobili, nominálne ceny leteniek sú takmer na rovnakej úrovni ako boli v roku 1995. Nie je potom divu, že štyri z piatich veľkých leteckých spoločností, Delta, Northwest, United a American sú momentálne v bankrote. Výnimkou je iba firma Continental, ktorá stratila „iba“ 409 miliónov dolárov minulý rok.

Externé šoky
Samozrejme, treba vziať na vedomie aj externé šoky. Je pravdou že po teroristických útokoch v roku 2001 klesol dopyt po leteckej doprave. Takisto cena pohonných hmôt má negatívny dopad na zisky, a hoci na vine je aj zlý manažment, teraz sa už nič nedá robiť. Katrina takisto spôsobila mierny šok, keď bolo letisko v New Orleans istý čas zavreté. A nesmieme zabudnúť na našich zákonodarcov, ktorí sa rozhodli sprísniť podmienky pre vyhlásenie bankrotu, a teraz sa každá firma so stratou snaží zbankrotovať, ešte predtým ako tie podmienky nevstúpia do platnosti.

Delte v konečnom dôsledku nepomohlo ani správanie sa firiem ako Visa a Master Card. Aby sa poistili voči možnosti zrušených letov, tieto firmy neplatili Delte cenu leteniek keď si ich cestujúci zaplatili kreditnou kartou, ale až po ich prílete. Toto bol hlavý dôvod prečo Delta stratila takmer miliardu z peňažnej rezervy v priebehu šiestich mesiacov, a prečo nakoniec kvôli nesolventnosti zbankrotovala.

Príčin pre bankrot je mnoho, a nič sa nezmení na tom, že pre akcionárov je teraz Delta bezcenná. Vláda USA by si však mala konečne zobrať poučenie z týchto častých bankrotov a dovoliť veľkým leteckým spoločnostiam ich likvidáciu. Likvidácia jednej alebo dvoch by bolo všetko čo treba na ozdravenie leteckého priemyslu v Amerike. Zníženie ponuky by viedlo k zvýšeniu cien na ich reálnu úroveň a naďalej by posilnilo mladé, zdravšie spoločnosti, ktoré so sebou už tridsať rokov neťahajú svoje historické problémy.

Jozef Purdeš

Jozef Purdeš

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  226x

Keď som bol mladší, mal som názor na všetko. Čím viac som však toho zažil a videl, tým menej hovorím a viac počúvam. Bojím sa, že onedlho načisot onemiem... Zoznam autorových rubrík:  BiznisHyde parkZelený ostrovAmeeerikaTechnofóbiaĽudiaObrázkyHry a hračkyLen takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu