reklama

Metla ľudstva je príliš dobrý biznis

Írsko chce obmedziť konzumáciu alkoholu v krajine. Slovensko, spolu s ďalšími desiatimi EÚ krajinami naopak chce, aby Íri pili aspoň toľko čo doteraz.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Írsko má problém s alkoholom. Krajina je druhá na svete v množstve ťažkého pitia, definovaného ako najmenej šesť nápojov na jedno posedenie. Minulý rok as tu skonzumovali tri štvrtiny alkoholu počas ťažkého pitia, a takmer štvrtina dospelých ľudí vypije šesť a viac nápojov na jedno posedenie každý týždeň. Írsko definuje maximálny bezpečný limit alkoholu 17 nápojov pre mužov a 11 pre ženy týždenne. Podľa ankety z roku 2014, vyše desatina dospelých toto vypila za jeden večer v priebehu týždňa predchádzajúceho tomuto prieskumu. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2013 tu boli náklady na následky pitia okolo 2,85 miliardy Eur, alebo 1,2% hrubého domáceho produktu. Z toho vyše tretina išla na preťažené zdravotníctvo, ktoré má už roky okresaný rozpočet. V rámci boja proti alkoholizmu teda vláda pripravila návrh zákona, ktorý v parlamente už prešiel, onedlho má byť schválený senátom a podpísaný prezidentom. Tento zákon má štyri hlavné body:

1. Zavedie sa minimálna cena alkoholických nápojov, podľa množstva obsiahnutého alkoholu. 
2. Zakážu sa reklamy na alkoholické výrobky v rádiu a televízii pred deviatou večer a na reklamných pútačoch v blízkosti škôl
3. Prikáže sa vizuálne oddelenie alkoholických výrobkov od ostatných potravín v obchodoch (väčšina obchodov toto už robí dobrovoľne)
4. Zavedie sa systém označovania na alkoholických produktoch tak, ako na nealko nápojoch a iných potravinách

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cena za alkohol
Nebolo by to Írsko, keby ani zákon na ochranu zdravia nepáchol korupciou. Minimálna cena za alkohol bola pretlačená majiteľmi barov a krčiem, ktorí tu ešte stále majú mimoriadne silný vplyv a politickú moc. V krčmách sa platí okolo 300% viac za pivo a až 600% viac za víno ako v potravinách. Už teraz máme jedny z najvyšších daní za víno: fľaša toho najlacnejšieho má dokopy okolo 7,50 Eura na spotrebnej dani, dovoznej prirážke a iných poplatkoch. Vďaka tomu je tu ťažko nájsť kvalitu. Dováža sa len to najlacnejšie, ktoré potom stojí 10 Euro v obchode alebo 6 až 9 Euro za deci v bare. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrobcovia piva z tohto tiež získajú. Podiel predaja piva nedávno klesol pod 50% všetkých alkoholických nápojov (víno tvorí štvrtinu, silný alkohol 20%), a ani štátne stimuly nepomohli úplne zvrátiť tento trend. Piva sa tu pije o desať percent menej ako pred desiatimi rokmi. Vyššia minimálna cena za produkty s vyšším obsahom alkoholu má pomôcť zvýšiť predaj piva.

Vodu kázať...
V Európskej Únii má alkohol v rámci potravín výnimočné postavenie: výrobca nemusí uvádzať zloženie svojho produktu ani jeho energetický obsah. Európska Komisia toto chcela „preskúmať“ v roku 2014, no nenašla si čas. Minulý rok prijal Európsky Parlament rezolúciu, ktorá mala prinútiť EK aby sa k tejto problematike vrátila, ale podľa Európskej Komisie pre zdravie a bezpečnosť potravín (SANTE) bolo treba riešiť naliehavejšie veci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Írsko teda podniklo samostatný krok. Podľa návrhu zákona, ktorý pravdepodobne do konca leta prejde, chce Írsko aby všetky alkoholické produkty mali na balení informácie o zložení, množstve kalórií a množstve čistého alkoholu (v objeme, nielen v percentách). Okrem toho má byť na každom balení varovanie, že nadmerná konzumácia alkoholu ohrozuje zdravie.

...a víno piť
Práve proti tomuto návrhu sa zdvihla vlna odporu z iných Európskych krajín, vrátane Slovenska. Napadli návrh Írskeho zákona v Európskej Komisii, lebo ho považujú za bariéru proti voľnému obchodu. Vôbec neprekvapuje, že v týchto krajinách figurujú najväčší exportéri alkoholu do Írska: Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Španielsko a Česko. 

Práve tieto štáty zablokovali správu o výnimke na označovanie alkoholických produktov v Európskej Komisii. V 159-stranovej výročnej správe SANTE z roku 2014 sa alkohol spomína iba šesťkrát, vždy iba okrajovo ako súčasť nezdravého životného štýlu, a nikdy ako tretia najväčšia predíditeľná príčina smrti, po tabaku a obezite. 

Íri teda na vlastnej koži zažívajú to, proti čomu zbytok Európanov protestuje vo forme TTIP, zmluvy medzi EÚ a USA. Národná vláda chce presadiť zákon na obmedzenie konzumácie škodlivej látky, a najväčší exportéri tejto látky, tlačení vlastnými záujmovými skupinami, im v tom chcú zabrániť. No a potom máme Slovensko. S exportmi do Írska v hodnote 0,2% všetkých exportov, z čoho takmer nič nie je alkohol, a s vlastnými problémami s alkoholizmom, Slovenské vláda by mala byť posledná, ktorej by mal Írsky zákon vadiť. Tá istá vláda, ktorá deklaruje ako veľmi jej záleží na správnom značení alkoholických výrobkov, keď je ohrozená značka Tokaj, zrazu nechce dať zákazníkom možnosť sa lepšie informovať o tom, čo kupujú.

Ja sám si rád dám pivo alebo víno. Kedysi som to aj ja občas prehnal, ale snáď som z toho už vyrástol. A tiež sa mi nepáčia všetky návrhy v tomto zákone: víno predávané v Írskych obchodoch sa nedá piť, a tak si vždy prinesiem z ciest fľašu alebo dve, ktoré ma stáli štvrtinu toho, čo by som za rovnakú kvalitu zaplatil tu. Ale ako zákazník by som privítal, keby som vedel či má tá-ktorá fľaša piva menej kalórií ako plechovka Coca Coly. Alebo koľko ma bude bolieť hlava z nadmerného cukru. Bohužiaľ, vďaka krajinám, ktoré ryžujú na exporte alkoholu a Slovensku, sa to tak skoro asi nedozviem.

Jozef Purdeš

Jozef Purdeš

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  226x

Keď som bol mladší, mal som názor na všetko. Čím viac som však toho zažil a videl, tým menej hovorím a viac počúvam. Bojím sa, že onedlho načisot onemiem... Zoznam autorových rubrík:  BiznisHyde parkZelený ostrovAmeeerikaTechnofóbiaĽudiaObrázkyHry a hračkyLen takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu