Audiovizuálny smog na spravodajských portáloch

Autor: Jozef Purdeš | 5.1.2016 o 14:41 | Karma článku: 4,61 | Prečítané:  885x

Napriek tomu že sa niektorí z nás už naučili ignorovať reklamy na Internete, tieto zaberajú užitočné miesto. Nasledovná analýza šiestich slovenských spravodajských portálov ukazuje koľko miesta sa zachráni blokovaním reklamy.

Metodológia

Pre svoju analýzu som použil nasledovné parametre a software:

Veľkosť obrazovky: 1280 x 1024 pixelov. Takmer všetky portály majú optimizáciu nastavenú pre rozlíšenie 1024 x 768 pixelov, ale ja som sa rozhodol o stupeň vyššie, lebo inak by som musel z hodnotenia vyradiť portály Hospodárskych Novín a SME, ktoré nemali dostatok užitočného vertikálneho priestoru.

Blokovače reklamy: Hoci najpoužívanejší je Adblock Plus, osobne používam dva iné: uBlock Origin a Ghostery. uBlock vyžaduje menej počítačových zdrojov ako Adblock, neprepúšťa reklamy od firiem, ktoré si za to zaplatili. Takisto sa ľahko k nemu dajú pridať iné elementy na blokovanie. Ghostery blokuje takzvané „tracking“ cookies (súbory, ktoré sledujú používateľa po Internete cez množstvo stránok) a ikony na sociálne portály, ako napríklad Facebook alebo Twitter.

Použiteľný priestor: Päť zo šiestich portálov má zafixovanú šírku 1000 pixelov. Hoci po stranách zobrazujú reklamy, ak sa tieto reklamy zablokujú, šírka použiteľného priestoru sa nezmení. Tieto bočné reklamy som teda ignoroval a sústredil som sa iba na obsah v priestore vymedzenom autormi portálu.

 

Konečné výsledky

Výsledky boli zhrnuté do nasledovných grafov:

Tento graf ukazuje percento obsahu s reklamami a bez nich. Najhoršie sa umiestnilo SME, kde reklamy a iné elementy zaberajú tretinu použiteľného priestoru. Topky.sk majú reklamy iba na pätine použiteľnej plochy. Aktuality.sk sú jediný portál ktorý plne využíva celú plochu keď sú reklamy zablokované. Takisto tam blokovače spravia najviac úžitku: odblokujú vyše štvrtiny použiteľného priestoru.

Druhý graf ukazuje konkrétne zisky v kvantite obsahu, keď sú reklamy zablokované. Tu som počítal linky na články, na ktoré sa dá kliknúť priamo z prednej stránky portálu, bez skrolovania. Najlepšie sa darilo portálu Pravda.sk, ktorý zobrazoval viac liniek s reklamami ako SME.sk, na druhom mieste, bez nich. Aktuality.sk si opäť najviac polepšili zablokovaním reklamy.

 

Diskusia

Výsledky v týchto dvoch grafoch majú iba limitovanú výpovednú hodnotu o výhodách blokovania reklamy. Dizajn každého portálu má obrovský vplyv na jeho použiteľnosť; reklamy ho ovplyvnia iba čiastočne. Tu je moje osobné hodnotenia kvality portálov, na ktoré som pozeral.

aktuality.sk: Ako jediný z portálov má fixnú šírku 1280 pixelov, ale ani to nepomáha obsahu. Používa veľa veľkých obrázkov k článkom. Okrem toho sú na ľavej strane krátke správy, často bez odkazov na články. V konečnom dôsledku je teda plocha, kde sa dá kliknúť na odkazy, užšia ako na iných stránkach. Osobne sem nechodievam hlavne preto, že kvôli týmto elementom tu treba veľa skrolovať aby som niečo našiel.

cas.sk: S fixnou šírkou 1000 pixelov a s viac obrázkami je tento porál ešte menej použiteľný ako aktuality.sk. Automatické blokovanie reklám je tu takmer rovnako účinné, ale niektoré elementy, ako napríklad reklamu na Fun Rádio treba odstrániť manuálne. Bez ohľadu na obsah tohto portálu, považujem jeho dizajn za nešťastný, lebo navádza ľudí, aby si najskôr pozreli najčítanejšie články a nie najaktuálnejšie. Bez reklám je na prednej stránke viditeľných desať odkazov na najčítanejšie články a iba sedem na ostatné. Okrem toho ma z kombinácie bielej a ostrej červenej bolia oči.

Hnonline.sk: Tento portál má pekný a čistý dizajn, ale vďaka obrovským obrázkom je na hlavnej stránke vidieť iba tri články, plus desať najčítanejších. Nepomáha ani reklama na vlastné noviny, ktoré treba odstrániť manuálne. Tento portál obíde ešte horšie s reklamami. Obrovský reklamný blok na vrchu stránky tlačí obsah dolu do takej miery, že menšie monitory (výška 768 pixelov) zobrazia iba jediný odkaz na článok. Pre mňa je tento portál najmenej použiteľný.

Pravda.sk: Má najviac odkazov na články a je osobne mám rád jeho dizajn. Veľmi rýchlo tu nájdem všetky správy. Rovnako ako aktuality.sk, aj Pravda.sk má sekciu s bleskovými správami, ale tu ide o odkazy na krátke články, tak táto sekcia nezaberá toľko miesta. Portál má na prvej stránke niekoľkonásobne viac skrytých odkazov (v štatistike som ich nepočítal), ktoré sa zobrazia keď užívateľ prejde kurzorom myši nad danú sekciu. Zo spravodajských portálov by mi Pravda.sk vyhovovala najviac, keby nemala jeden veľký problém: častejšie ako kdekoľvek inde sa mi tu zobrazovalo reklamné video, ktoré zakrylo väčšinu odkazov na články. Kto chce používať tento portál, preto musí blokovať reklamy; inak je často úplne nepoužiteľný.

SME.sk: Rovnako ako Pravda.sk sa aj tento portál sústredí viac na odkazy na články než veľké obrázky. Zoznam načítanejších článkov je tu obmedzený na sedem, čo ďalej dáva priestor novým článkom. Bohužiaľ, blokovanie reklamy tu pomôže najmenej, lebo pravá časť stránky ma fixné miesto na reklamu. Bez nej to ostane iba prázdny obdĺžnik, ktorý sa nenaplní dodatočným obsahom. Na tomto portále sú však majitelia laptopov a tabletov s obmedzenou výškou znevýhodnení bez blokovačov obsahu. SME totiž nedávno pridalo na stránku element, ktorý otvorí lištu s bleskovými správami na spodku. Bez aplikácie ako uBlock, kde sa dá táto lišta zablokovať, je na stránke vidno veľmi málo obsahu. Táto lišta sa síce dá čiastočne schovať, ale musel som to robiť vždy keď som prišiel na SME.sk.

topky.sk: Toto je jediný portál, kde ma uBlock sklamal; všetky reklamy som si musel odstrániť manuálne. Po čase sa ich kód zmenil a boli späť. Preto treba brať ich vysoké hodnotenie vo výsledných grafoch s rezervou. Na druhej strane som však bol príjemne prekvapený tým, ako dobre boli reklamy integrované v stránke, najmä reklama nad textom. Na ostatných portáloch je na vrchu reklamný blok, ktorý posúva všetok obsah nižšie, no tu je reklama vsunutá priamo do lišty s logom portálu. Aj vďaka tomu blokovanie reklamy nevytvára veľa priestoru navyše a už vôbec žiadne odkazy. Bohužiaľ, viditeľné odkazy sú umiestnené tak nesmierne hlúpo, že nájsť na tomto portáli niečo relevantné je umenie.

Blokovať reklamy na slovenských spravodajských serveroch sa oplatí. Nejde pritom iba o automatické blokovanie reklamných obrázkov. Niektoré portály dodatočne otrávia užívateľom život funkciami, ktoré zablokujú veľkú časť obsahu, či už video reklamami alebo automaticky vysúvateľnými lištami v spodnej časti obrazovky. Manuálne blokovanie týchto prvkov sa stalo pre ľudí nutnosťou.

Osobne sa musím priznať, že som si za dvadsať rokov na internete vybudoval slepotu voči reklamám. Nevnímam ich, pokiaľ nezačnú nahlas hrať alebo vyskočia do stredu obrazovky a začnú sa hýbať. A vďaka dobrému dizajnu portálov SME.sk a Pravda.sk, ktoré ponúkajú dostatok užitočnej plochy aj so zapnutými reklamami, ani by som nepotreboval blokovať reklamy. Ale blokovače reklamy sú oveľa užitočnejšie na odstránenie častí stránok, o ktoré nemám záujem. Takto som si schopný upraviť moje obľúbené spravodajské portály na mieru, ktorá vyhovuje mne.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?