Prečo nepodporujem pondelňajší štrajk taxikárov

Autor: Jozef Purdeš | 25.9.2015 o 9:56 | Karma článku: 14,35 | Prečítané:  15217x

Tento týždeň prišlo za mnou do Bratislavy deväť cudzincov.  A každému jednému som odporučil použiť Uber alebo mestskú dopravu, a vyhnúť sa taxikárom.

Do Bratislavy priletí turista aj s rodinou.  Neplánujú ostať dlho, možno dva dni, kým sa nevyberú ďalej.  Majú objednaný hotel v centre a po prílete sa chcú ísť ubytovať.  Vyjdú pred terminál a vidia rad taxíkov.  Na chodníku si možno všimnú tabuľu s orientačnými cenami (už aj tak značne premrštenými) pre niektoré destinácie v meste.  Možno si ju naštudujú, možno nie.  Sadnú do prvého taxíka a keď budú mať šťastie, budú iba mierne ozbíjaní a sklamaní našim hlavným mestom.

Bežný turista nebude vedieť, že taxíky sa u nás jednoducho spred nástupných hál neberú.  Ani sa nezastavujú na ulici tak, ako je zvykom v civilizovanom svete.  Dokonca aj firmy so solídnou reputáciou si účtujú dvojnásobok toho, čo by človek zaplatil keby si zavolal taxík.  Turista však nevie, že má niekam zatelefonovať, a už vôbec nie aké číslo má vytočiť.  Tieto detaily na orientačnej tabuli chýbajú.  Dá sa aj inak: cez aplikácie pre múdre telefóny.  Bohužiaľ, Hopin aplikácia, ktorú používajú taxikári v Bratislave, je inde vo svete neznáma.  Našťastie k nám prenikla prvá svetovo známa aplikácia, Uber.

Pred Uberom to ani skúsenejší cestovatelia nemali ľahké.  Zoberme si príklad človeka, ktorý si chcel zobrať taxík z autobusovej stanice na letisko.  Keďže sa už na Slovensku trochu vyznal, nenastúpil hneď, ale dopredu si dohodol cenu.  Dostal ponuku za 15 Euro, tak to zobral.  Pri výstupe mu taxikár vyúčtoval 50.  Povedal, že tých 15 bolo iba za nastúpenie; za každý kilometer bolo ďalších 5 Euro.  Taxikár odmietol otvoriť kufor kým cestujúci nezaplatil.  Cestujúci išiel pohľadať policajta do letiska, ale nenašiel žiadneho, kto by rozumel po anglicky.  Tak zaplatil a znechutený odletel. 

Neskôr dal na internet fotku účtu a ŠPZ vozidla.  Slováci sa týchto informácií chopili a veľmi rýchlo zistili na akého podvodníka natrafil.  Arpád Kocsis (ŠPZ BA767ZT) v tom čase už vyše roka jazdil bez živnosti a teda aj bez taxikárskej koncesie.  Slovenská Obchodná Inšpekcia uňho vykonala kontrolu a udelila pokutu za nevystavenie bločku šesť mesiacov po tom, čo mu koncesia skončila, bez toho aby si to všimli. 

Tento turista nebol jediný.  Na cestovnom portáli Tripadvisor sa to len hýri sťažnosťami na taxi služby v Bratislave.  Jeden belgický turista zaplatil za cestu z autobusovej stanice k prezidentskému palácu 25 Euro.  Bol taký nahnevaný, že tiež odfotil ŠPZ auta a uverejnil ho na Internete (BA343OR).  Anglický pár zaplatil 20 Euro za cestu z centra na vlakovú stanicu v Petržalke.  A nedávno cestovateľ z USA napísal dlhý komentár kde varoval iných pred taxikármi v Bratislave.  Nespresnil odkiaľ konkrétne nabral také skúsenosti.

Cech taxikárov tu má vážny problém.  Nevie si ustrážiť reputáciu svojich členov.  Je pri tom bezpredmetné či sú najväčší podvodníci členmi cechu alebo nie.  Majú na autách rovnaké nápisy a stoja na miestach vyhradených pre taxíky.  Turisti nebudú vidieť rozdiel medzi členmi cechu a ostatnými.  A ak bude mať turista negatívnu skúsenosť s akýmkoľvek taxikárom, nabudúce radšej použije niečo iné a odporučí svojim známym aby spravili to isté.

Okrem dostupnosti pre zahraničných návštevníkov a reputácie má Uber v Bratislave ešte jednu veľkú výhodu, a aj za ňu sú zodpovedné taxi firmy.  Uber má oveľa prehľadnejšiu cenovú štruktúru.  Bratislava je jedno z mála miest kde sú iné ceny pre tých čo si taxík odchytia na ulici a tých, ktorí si ho zavolajú.  Tí druhí ho majú za približne polovičnú cenu.  K tomu treba prirátať špeciálne poplatky za odvoz do jednotlivých mestských častí a zákazník z toho bude mať chaos.  Pritom tu by tiež mohol cech taxikárov odporučiť svojim členom jednoduchšiu cenovú štruktúru, namiesto toho aby míňal energiou na štrajkovanie.

Zhrnuté, Uber má oproti taxikárom v Bratislave tri výhody.  Pre cudzincov je dostupnejší, lebo netreba vedieť telefónne čísla do taxi služieb alebo sťahovať lokálnu aplikáciu.  Je bezpečnejší, lebo si lepšie stráži svoju reputáciu a podvodníkov nebude tolerovať.  A je transparentnejší s cenami.  Všetky tri výhody sú však výsledkom nekompetentnosti cechu taxikárov.  Najlepší spôsob ako sa zbaviť Uberu je preto vyriešiť tieto nedostatky a zlepšiť prístup k zákazníkom.  Lebo žiadne štrajky tu nepomôžu, iba viac odradia potenciálnych zákazníkov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?