Máte smolu, hudobníci, patríte SOZe

Autor: Jozef Purdeš | 7.6.2012 o 11:40 | (upravené 7.6.2012 o 12:23) Karma článku: 8,01 | Prečítané:  1138x

S celým humbugom okolo najnovšej kauzy skupiny SOZA som sa chcel pozrieť po hudobníkoch ktorí poskytujú svoje diela ľuďom bezplatne. Vo svete sú takíto hudobníci bežní a často medzi nimi nájdem diela, ktoré sa mi páčia oveľa viac ako to, čo dnes hrávajú v rádiách. Bol som však nepríjemne prekvapený zistením, že slovenská legislatíva neumožňuje autorom vydávať svoje diela s podmienkami ktoré by umožňovali ich voľné šírenie.

Tu nejde iba o hudobníkov. Fotografovia, filmári, ale aj vedeckí pracovníci a programátori sú obmedzovaní súčasným platným autorským zákonom (618/2003 Z. z.), ktorý im nanútil viac ochrany duševného vlastníctva ako by niekedy chceli. Nie že by bolo duševné vlastníctvo zlé; práve naopak. Bez jeho ochrany by množstvo materiálu nikdy nebolo publikované. Odvážim sa dokonca tvrdiť, že podaktorí autori na blogoch SME by sa zdráhali písať toľko ako píšu, ak by mohol ktokoľvek beztrestne použiť ich články. Ale ochrana duševného vlastníctva je jeden z dvoch extrémov a medzi ním a opačným extrémom, absolútne voľným šírením diel, je veľká nedefinovaná oblasť, ktorú by niektorí autori chceli využiť.

Toto nebol iba slovenský problém; vo všetkých krajinách sa autori stretávali s niečim podobným. Riešenie prišlo vo forme špeciálnych licencií, ktoré dávali konzumentom väčšiu slobodu s dielami iných ľudí. Najskôr prišli licencie na podporu voľne šíriteľného softvéru. Podľa nich sa zväčša môže daný softvér šíriť bezplatne, ak sa splnia isté podmienky (napríklad všetok zdrojový kód musí byť zadarmo dostupný iným). Neskôr sa pridali licencie pre iných tvorcov originálneho obsahu. Najznámejšie sú licenčné podmienky pod záštitou Creative Commons.

Ktokoľvek chce môže použiť jednu z licencií, ktoré Creative Commons poskytuje. Autor tým dostane prístup k vopred pripravenému legálnemu textu, ktorý umožní, aby sa jeho dielo mohlo šíriť s menej obmedzeniami ako dovoľuje zákon o ochrane duševného vlastníctva. Creative Commons má pripravené licencie pre voľne šíriteľné diela so zopár právami, ktoré si môžu autori ponechať ak chcú. Autori môžu upresniť že ich diela sa nesmú predávať, že sa nesmú užívateľmi meniť, alebo že ak sa budú šíriť ďalej, ich pôvodní autori musia byť vždy uvedení. Kombinácie týchto podmienok sú tiež k dispozícii.

To, koľko autorov začalo používať tento systém licencií, svedčí o tom ako boli potrebné. Hudobníci uverejnili tisíce skladieb na portáloch špeciálne na to určených, ako Jamendo, Free Music Archive a ccMixter. Fotografovia majú prístup k týmto licenciám cez Flickr a iné služby. Séria prednášok TED Talks a on-line škola Khan Academy používajú Creative Commons. Ako aj tisícky ďalších spisovateľov, filmárov, bloggerov a iných. Aj ja som občas použil licenciu Creative Commons.

Bohužiaľ, na Slovensku neexistuje zákon, ktorý by umožnil používať licencie ako tie od Creative Commons. Tu môžeme dať všetko do verejného vlastníctva alebo mať plnú ochranu, ktorú budú skupiny ako SOZA uplatňovať aj keď nechceme. Okrem týchto dvoch extrémov nemáme na výber. Paragraf 40 autorského zákona totiž vyžaduje, že licenčné podmienky musia byť vždy písomné. Hneď ďalší paragraf upresňuje, že licencia sa nedá udeliť neznámym užívateľom. Pritom licencie o ktorých sa tu bavíme, sú práve o podmienkach daných všetkým budúcim (a v súčasnosti neznámym) užívateľom. Konečný výsledok je taký, že napriek licencii na konci tohto článku ho aj tak nikto na Slovensku nemôže bez môjho písomného súhlasu uverejniť. Ak ak by tak aj niekto spravil a ja by som ich nechal, Slovenská Asociácia na Ochranu Bloggerov (ak taká existuje) by mohla za mňa vymáhať odškodné. V rovnakej situácii sú dnes aj hudobníci.

Parlament mal rokovať o zmene autorského zákona koncom minulého roku, keď štyria poslanci predložili návrh na zmenu paragrafov 40, 41 a 44. Išlo im hlavne o to, aby používanie licencií typu GPL alebo Creative Commons bolo zakotvené v zákone. Bohužiaľ, po páde vlády bol návrh stiahnutý s tým, že bude opäť predložený tento rok. Zatiaľ nebol, ale treba veriť že sa tak stane, a autori konečne dostanú slobodu narábať so svojimi dielami ako chcú.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?