reklama

Štátny rozpočet v obrázkoch

Pred časom som kritizoval ministra Počiatka za jeho rozpočet na tento rok, ako nadhodnotil príjmy, aby mohol zvýšiť výdavky. Niektorí čitatelia mi vyčítali, že som nenavrhol vlastné riešenie. Ja som ho však navrhol: bolo treba defenestrovať Počiatka kým nenarobil viac škôd. Teraz je už neskoro.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Netreba veľa slov; iba tri jednoduché grafy.

Obrázok blogu

Tento graf ukazuje vývoj príjmov a výdavkov do štátneho rozpočtu, ako aj deficitu. Deficit počítam ako percento z príjmov do rozpočtu, nie percento z HDP. Pre roky 2005 až 2008 používam skutočné dáta; pre roky 2009 a 2010 plán štátneho rozpočtu. Prognózy vývoja na tento a budúci rok sú moje: sú viazané na vývoj hrubého domáceho produktu, podľa mojej regresie medzi zložkami HDP a príjmami do štátneho rozpočtu (R2=0,995).

Na tomto grafe sú zaujímavé dve veci. Po prvé, obrovská chyba za rok 2009, keď sa čakal schodok vo výške 7,7% z príjmov, a namiesto toho dosiahneme 29,5%. Po druhé, obrovský nárast plánovaného schodku na budúci rok zo súčasných plánovaných 7,7% na 30,4%. V tomto prípade vyzerá moja prognóza príjmov dokonca lepšie ako vládna; „môj“ schodok by bol „iba“ 23.9%. Pozrime sa teraz prečo tak je.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Tento graf ukazuje podiel grantov (takmer výlučne Eurofondy) na príjmoch do štátneho rozpočtu. Historicky sa pohybovali okolo 12-13%, a neboli závislé od vývoja HDP (teda nie sú zohľadnené ako také v mojej prognóze; základ je iba navýšený o sumu z návrhu štátneho rozpočtu). Podľa Fica sa má ich podiel na príjmoch zdvojnásobiť na 26%. Teda štvrtina príjmov do štátneho rozpočtu má prísť z Európskej únie, a naša vláda na ne má iba minimálny vplyv.

Obrázok blogu

A takto teda vyzerá plán vlády bez Eurofondov. Všimnime si ten obrovský prepad plánovaných príjmov. Naša vláda teda podľa vlastných slov plánuje vyprodukovať najmenej vo svojej histórii, iba o niečo málo viac ako Dzurindova vláda v jej poslednom roku. Fico, podľa návrhu zákona schválenom jeho vlastnou vládou, dosiahol rast v štátnych príjmoch 2,2% ročne, menej ako polovicu rastu HDP v rovnakom období.

Jozef Purdeš

Jozef Purdeš

Bloger 
  • Počet článkov:  166
  •  | 
  • Páči sa:  226x

Keď som bol mladší, mal som názor na všetko. Čím viac som však toho zažil a videl, tým menej hovorím a viac počúvam. Bojím sa, že onedlho načisot onemiem... Zoznam autorových rubrík:  BiznisHyde parkZelený ostrovAmeeerikaTechnofóbiaĽudiaObrázkyHry a hračkyLen takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu